Elfy,

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

ęłęóElf - stworzenie rodem z germańskiej. Z początku elfy były pomniejszymi bożkami natury i płodności, później były przedstawiane jako chochliki lub duszki leśne bądź wodne. W przedstawiane są jako małe, wyglądające młodzieńczo ludziki wielkiej piękności, żyjące w lasach, źródłach, studniach, a nawet pod ziemią. Wierzono, że są długowieczne, jeśli nie nieśmiertelne i posiadają różnorakie magiczne moce.

ęłęóElfy w mitologii

Mitologia nordycka

W utworach elfy są jedną z najpotężniejszych ras i . Inna nazwa elfów to Quendi ( "Mówiący"). Zwane są też pierworodnymi (Jego dziećmi są też , którzy pojawili się w Śródziemiu później). Nie starzeją się, cenią piękno – zajmują się poezją i śpiewem. W czasie wspólnie z ludźmi pokonują . We ostatni z władców elfów opuszczają i odpływają do tzw. .

Posługiwały się własnymi językami, z których najbardziej znane to: i .

Najważniejsze szczepy elfów to: (, i ), czyli ci, którzy wzięli udział w , Elfy Światła (), czyli ci, którzy Wielką Wędrówkę ukończyli, Elfy Ciemne (), czyli ci, którzy nigdy nie byli w Amanie, czyli Oporni, ci, którzy odmówili udziału w . Teleri, którzy zostali w Beleriandzie, to Elfy Szare lub Elfy półmroku ().

 

Świat Dysku

W cyklu elfy pojawiają się w książkach ( Lords and Ladies), ( The Wee Free Men) oraz w fabularnej części książki (The Science of Discworld II: The Globe). W przeciwieństwie do innych światów są to istoty zabijające ludzi tylko dla przyjemności (najłatwiej porównać je do ze świata , które są znane ze swego okrucieństwa). Zamieszkują Świat Kuli (znajdujący się na półce w gabinecie Rincewinda), jednak w szczególnych okolicznościach (na szczęście niezbyt częstych) mają możliwość przejścia do Świata Dysku, np. gdy pojawiają się kręgi w zbożu.

 

Świat Wiedźmina

W autorstwa elfy ( Seidhe) przybyły na Kontynent kilka tysięcy lat przed wydarzeniami z Sagi na swych białych okrętach. Zastały tam gnomy (pierwsze na Kontynencie) oraz krasnoludy, które po okresie walk wycofały się w góry, Same wybudowały w miejsce siedzib krasnoludzkich swoje miasta. Około pięciuset lat przed wydarzeniami z Sagi, na kontynent przybyli ludzie i podbili obszar późniejszych północnych królestw. Elfy zmuszone były do wycofania się do górskich enklaw i lasów. W miastach umieszczane są w gettach dla nieludzi, razem z krasnoludami, gnomami i niziołkami. Jako jeden z najstarszych ludów świata, używają jako języka ojczystego. Od setek lat walczą z ludźmi o wyzwolenie i niepodległość. Są szczupłe i wysokie, mają szpiczasto zakończone uszy, duże oczy i drobne zęby. Nie posiadają kłów.

 

Alagaësia

Elfy z są podobne do tych ze Śródziemia, jednak bardziej od nich przypominają ludzi, zarówno w wymiarze psychicznym, jak i fizycznym. Mogą przybierać dowolny wygląd w zależności od woli. Myślą w sposób wyraźnie od ludzkiego odmienny i muszą wiele lat przebywać wśród ludzi by móc ich zrozumieć. Kierują się olbrzymią ilość zwyczajów i utartych zachowań mających uchronić je przed konfliktami. Mieszkają w puszczy , do której przypłynęły ze swojej krainy Alalei wiele tysięcy lat temu. Ich królową jest Islanzadi.

 

Elfy w cyklu "Artemis Fowl"

W cyklu książek elfy są przedstawiane nieco inaczej niż powyżej opisane.

Według pisarza, elfy to jedna z kilku (w większości magicznych) ras mieszkających w zorganizowanym społeczeństwie parę kilometrów pod powierzchnią ziemi (pozostałe to: chochliki posiadające skrzydła, gnomy, krasnale, centaury, gobliny oraz trolle) w tajemnicy przed ludźmi. Ich technologia zdecydowanie przewyższa technologię ludzi (lasery, działa plazmowe sterowane kodem DNA itp.).

W polskim tłumaczeniu książek Colfera nazwa "wróżka" jest terminem zarezerwowanym dla wszystkich istot magicznych, zaś SKRZAT to Specjalny Korpus Rozpoznawczy do Zadań Tajemnych, elitarna jednostka SKR (Sił Krasnoludzkiego Reagowania). Elfy mają oliwkowozieloną skórę i dosyć niski wzrost (średnio 101 centymetrów). Mają też spiczaste uszy.

Posiadają następujące moce magiczne; potrafią bardzo szybko wibrować, tworząc tzw. tarczę, stając się niewidzialnymi; mogą leczyć siebie oraz inne istoty oraz posiadają zdolność mesmeryzacji (narzucania swojej woli innym istotom poprzez kontakt wzrokowy). Muszą co jakiś czas uzupełniać moc magiczną poprzez odprawienie Rytuału, polegającego na zakopaniu w ziemi żołędzia ze starego dębu rosnącego w zakolu rzeki, zerwanego podczas pełni księżyca.

Potrafią posługiwać się wszystkimi językami, ponieważ wszystkie języki świata wywodzą się z gnomickiego (tym językiem porozumiewają się istoty w podziemiu). Mimo że ewolucyjnie pochodzą od , nie posiadają skrzydeł (zostały im po nich wypustki kostne na barkach). Elfy zamieszkują głównie dwie największe metropolie podziemne: Oazę oraz Atlantydę.

Unikają ludzi, wychodzą na powierzchnię rzadko i tylko pod osłoną tarczy.

 

Warhammer

W świecie , elfy dzielą się na trzy klany: (Asur) z , (Druchii) zamieszkujące oraz (Asrai) z lasu w .

 

Dragonlance

Elfy w świecie zasadniczo nie różnią się od swoich odpowiedników w innych światach fantasy. Dzielą się na (elfowie szlachetni), (odłam elfów Silvanesti, który odłączył się od nich w czasach Kith-Kanana), (dzikie elfy, uważane przez swoich pobratymców za niecywilizowane i barbarzyńskie), (Elfy głębin, zwane inaczej quoowahb [KŁO-łab], potrafią zmieniać się w delfiny) i (Elfy Przybrzeżne, potrafią zmieniać się w morską wydrę). Wszystkie z nich czczą bogów dobra (wyjątkiem mogą być Kagonesti wyznający neutralną i Dargonesti, które składają hołd bogom magii, ponieważ księżyce wpływają na przypływy). Każdy elf, który stanie się zły zostaje wygnany i obwołany "czarnym elfem". Staje się wtedy wyrzutkiem i nie ma prawa powrócić do ojczyzny.

 

Rekishi Maho

W elfy są pierwszą rasą która zamieszkuje świat . Pierwszą rasą elfów na była rasą której nadano nazwę , przez całe istnienie elfy zaczęły się zmieniać ze względu na zdolności i miejsce w którym żyły, zaczęły się zmieniać w takie rasy jak i oraz ,a także po zarażeniu wirusem Cienia podczas "II Wojny Cieni", oraz .

 

Świat WarCrafta

W świecie występują kilka ras elfów. W są to 2 rasy grywalne, czyli , zwane Keldorei (W języku nocnych elfów "dzieci księżyca), (niegdyś zwane , w języku krwawych elfów który jest lekko odmienny od języka nocnych elfów, Sin'dorei czyli dzieci krwi.), Elfy Piekielnej Krwi (ang. Felblood Elves), Satyry (Nocne Elfy splugawione przez wpływ demonów) oraz pół-elfy, Wretched (Krwawe oraz Wysokie Elfy które przez dłuższy czas nie miały dostępu do energii magicznej, jest to swoista mutacja) oraz mieszańce ludzi oraz elfów. są jedną z pierwszych ras w świecie WarCrafta oraz jako pierwsze zgłębiły tajniki magii, którą zaczęły praktykować w świat blisko 10 tys. lat przed wydarzeniami z . Z natury prowadzą nocny tryb życia, doskonalą się w walce na dystans używając łuków bądź glewii (Dyski z trzema ostrzami wystającymi po bokach zdolne do odbijania się od trafionych przeciwników, istnieje też oblężnicza wersja glewii wystrzeliwana przez maszynę wojenną na kształt balisty). Natomiast są potomkami które wygnane po Wojnie Prastarych (War of the Ancients) przepłynęły Wielkie Morze (Great Sea) i przybili do brzegu kontynentu zwanego Lordaeronem gdzie żyli ludzie, krasnoludy oraz gnomy. Podczas podróży ich skóra pojaśniała, przybierając odcienie podobne do skóry ludzi. Osiedli się w miejscu w których wyczuły ogromną moc magiczną i założyły później zniszczone przez i jego plagę nieumarłych, miasto Quel'Thalas (Quel - Wysokie, Thalas - Miasto.) Nie zważając na lekcje z przeszłości uzależniły się od ich magicznego źródła - Sunwell. Po tym ataku książę wykorzystał moce przechodzące przez ziemie elfów skupione w Studni Słońca (ang. Sunwell) do wskrzeszenie nekromanty Kel'thuzad'a. Czyn ten splugawił moce znajdujące się w studni i spowodował uzależnienie od magii i ciągły głód tejże u garstki elfów które przeżyły.

 

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dietanamase.keep.pl