Eksperyment(1), Eskperymenty

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Kasia Liszka

Sabina Kotlorz

MZ1O

 

 

EKSPERYMENT

„PODWÓJNA SZKLANKA”

 

 

 

1.      Obszar eksperymentu: POWIETRZE

2.      Co będzie potrzebne?

-          ogarek świecy / mała świeczka

-          zapałki

-          dwie szklanki tej samej wielkości

-          bibuła

-          woda

3.      Przebieg eksperymentu:

 

A.  Rozmowa na temat powietrza:

-          Czym powietrze właściwie jest? Czy możemy go dotknąć? Poczuć? Pomaskować?

-          Do czego służy powietrze?

-          Jak stwierdzić czy powietrze jest obecne w naszym życiu?

     

      B.  Poinformowanie dzieci o zasadach bezpieczeństwa w związku z używaniem podczas                            eksperymentu zapałek i ognia.

 

      C.  Dzieci sprawdzają czy szklanki nie mają jakichś czarodziejskich właściwości.

 

      D. Początkowo należy umieścić w szklance ogarek świecy i zapalić go. Następnie należy ułożyć na powierzchni szklanki mokrą bibułę, a na niej ustawić drugą szklankę do góry dnem. Po kilku sekundach płomień zgaśnie, a szklanki przywrą do siebie.

 

4.      Końcowy efekt eksperymentu:

 

W efekcie tego eksperymentu szklanki przywrą do siebie.

 

5.      Dlaczego jest taki efekt końcowy?

 

Ponieważ bibuła przepuszcza powietrze, świeca będzie się paliła tak długo, dopóki starczy tlenu w obu naczyniach. Utlenia się przy tym część gazów, które podgrzały się i zwiększyły swoją objętość. Po zgaśnięciu płomienia gazy szybko się oziębią i kurczą, wskutek czego w szklankach powstaje podciśnienie. Zewnętrzne ciśnienie powietrza przyciska je do siebie.

 

6.      Literatura:

 

H. J. Press „ Przez zabawę do nauki”. Świat Książki. Warszawa 1997

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dietanamase.keep.pl