Elementy trygonometrii sferycznej(2), Karto1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Elementy trygonometrii sferycznej
Â
1.     Sfera – zbiór wszystkich punktów przestrzeni, których odległość od pewnego wybranego punktu jest stała. Punkt ten jest środkiem sfery zaś stała odległość promieniem sfery.
Â
2.     Koło – przekrój sfery płaszczyzną
a)     wielkie – przekrój płaszczyzną przechodzącą przez środek sfery (np. równik, południki),
b)    małe – każdy przekrój płaszczyzną nie przechodzącą przez środek sfery
Â
Â
3.     Odległość sferyczna – wycinek łuku koła wielkiego ograniczony dwoma punktami.
4.     Biegun sfery – punkt na sferze odległy od danego koła wielkiego o wartość ¼ obwodu koła wielkiego.
5.     Trójkąt sferyczny – to część powierzchni sfery ograniczona łukami trzech kół wielkich
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
6.     Kąt trójkąta sferycznego w punkcie A – kąt między:
§        między stycznymi do obu łuków kół wielkich w punkcie A,
§        dwuścienny między płaszczyznami zawierającymi oba łuki.
7.     Bok trójkąta sferycznego – wycinek łuku koła wielkiego ograniczony wierzchołkami trójkąta. Miarą boku jest:
§        kąt środkowy oparty na tym boku (miara kątowa),
§        długość wycinka łuku (miara liniowa).
Â
                                                                                           Własności trójkąta sferycznego:
1.     Naprzeciw większego (mniejszego) kąta znajduje się większy (mniejszy) bok.
2.     Naprzeciw równych katów (boków) leżą równe boki (kąty).
3.    Â
Â
8.     Rozwiązanie trójkąta sferycznego – obliczenie brakujących elementów: boków lub kątów:
Â
§        Rozwiązanie ścisłe – za pomocą podstawowych wzorów trygonometrii sferycznej:
Â
a) wzór sinusowy:             Â
Â
c)     wzór cosinusowy:
dla boków:            Â
                                                                Â
                                       dla kÄ…tów:            Â
Â
Â
                                                                Â
                                                                Â
Â
d)    wzór sinusowo-cosinusowy:
dla boków:
                                                                Â
                                                                 ...itd.
                                                    dla kątów:
                                                                Â
                                                                Â
                                                                 ... itd.
Â
§        Rozwiązanie przybliżone – przekształcenie trójkąta sferycznego do postaci trójkąta płaskiego, następnie rozwiązanie jego (metoda Legendre’a, addidamentów)
Â
9.     Trójkąt prostokątny (prostoboczny) – trójkąt którego co najmniej jeden kąt (bok) jest równy p/2.
10. Trójkąt biegunowy do danego trójkąta sferycznego – trójkąt, którego boki odległe są od wierzchołków trójkąta sferycznego o wartość p/2.
Â
Własności trójkąta biegunowego i sferycznego:
1.                 Â
lTrójkąt biegunowy jest także trójkątem sferycznym.l3.     Wzory cosinusowe i sinusowo-cosinusowe dla kątów wyprowadza się w oparciu o powyższe związki.
Â
11. Nadmiar sferyczny (eksces)
Â
Suma kÄ…tów w trójkÄ…cie sferycznym jest wiÄ™ksza od wartoÅ›ci p o wartość nadmiaru sferycznego e:            Â
Nadmiar sferyczny oblicza siÄ™ z wzoru:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
gdzie:             P(DABC) – pole trójkąta ABC,
                          R – promień sfery
Â
Ze względu na niewielką wartość nadmiaru sferycznego (dla praktycznie rozwiązywanych trójkątów) rzędu kilku-, kilkudziesięciu sekund, do obliczenia można stosować przybliżony wzór na pole trójkąta sferycznego (jak dla trójkąta płaskiego):
Â
             lub             Â
Â
wzór przybliżony pozwala obliczyć nadmiar e z dokładnością:
Â
dla a = b = c = 30 km i R = 6370 km                           ®             e = 2² me = 0.0001²
dla a = b = c = 120 km i R = 6370 km                           ®             e = 32² me = 0.03²
Â
Â
Do ścisłego obliczenia nadmiaru sferycznego wykorzystuje się inne wzory:
Â
,             gdzie:
Â
ZADANIA
Â
1.     W trójkącie sferycznym dane są boki a,b,c. Rozwiąż ten trójkąt.
§        wz.cosinusowy dla boków ® A,
§        wz. sinusowy ® B,C
Â
2.     W trójkącie sferycznym dane są kąty A,B,C. Rozwiąż ten trójkąt.
§        wz.cosinusowy dla kątów ® a,
§        wz. sinusowy ® b,c
Â
3.     W trójkącie sferycznym dane są kąty A i B oraz odpowiadające im boki a i b. Rozwiąż ten trójkąt.
Â
4.     W pewnym równobocznym trójkącie sferycznym o boku równym n km pomierzone zostały kąty A,B,C z błędem ±0.1². Czy w wyrównaniu kątów tego trójkąta należy uwzględniać nadmiar sferyczny ?
Â
bok [km]
e[²]
2
0.0
5
0.1
10
0.2
15
0.5
20
0.9
30
2.0
60
7.9
120
31.7
Â
5.     Jaką odległość pokona samolot lecący na wysokości H=5 km ponad powierzchnia Ziemi (kuli o promieniu R=6371 km) z Paryża do Warszawy. Przyjąć współrzędne
jW = 52°15¢ lW=21°00¢ - dla Warszawy,
jP = 52°15¢ lP=21°00¢ - dla Paryża, promień kuli ziemskiej R=6371 km.
Dl
90°-jP
90°-jW
                                                                                                                    Â
SW
 Â
                                      Â
P
Â
Â
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Tematy
- Strona startowa
- Elementarz Piosenki cz10, Piosenki dla dzieci mp3
- Elementy logiki matematycznej i algebry zbiorów, studia, matematyka
- Elementy stabilizacyjne - dioda Zenera BZP 620 C9V1 [ćw] 1999.10.25, Elektrotechnika
- Elementy stabilizacyjne - dioda Zenera BZP 620C 9V1 [ćw] 1999.11.16, Elektrotechnika
- Elementy postep. cyw. w dzialan iach adm. pub. - wyklady(2), WSH
- Elementy postepowania cywilnego w dzialaniach administ racji publicznej - cwiczenia, WSH
- Elements of the Undead Omnibus Edition (Books 1-3) - William Esmont, Zombie Apocalypse
- Elementy komputera można podzielić na dwie ważne grupy, dokumenty
- Elaan.2005.CD2, JOHN
- Ellroy James - Czarna Dalia, ELLROY JAMES
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- matkadziecka.keep.pl