Elementarz Mahamudry - Garma C.C. Chang, Religie dalekiego wschodu

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
"Elementarz Mahamudry" - Garma C.C. ChangSPIS TRE�CI1. Teoria� Centralna nauka tantry tybeta�skiej� Si�ganie w g��b esencji umys�u - niek�opotliwa Mahamudra� Mahamudra - droga wyzwolenia� Uwagi o Mahamudrze2. Pie�ni nauczaj�ce� Tilopa: Mahamudra Upadesia� Milarepa: Pie�ni Mahamudry� III Karmapa: Modlitwa Mahamudry3. Wskaz�wki do nauki i �wicze�� Charakterystyczne cechy �wiczenia MahamudryMahamudra - Centralna Nauka Tantry Tybeta�skiejTantra tybeta�ska jest form� praktycznego buddyzmu. Posiada ona pe�ni� metod i technik,umo�liwiaj�cych zastosowanie w praktyce wszystkich nauk Mahajany. W przeciwie�stwie doteoretycznych form Buddyzmu - jak na przyk�ad Sautrantika, Waibhaszika, Jogaczara,Madjamika,Hua Jen, Tien Tai itd. - buddyjska tantra k�adzie najwi�kszy nacisk na �wiczeniei urzeczywistnienie, a nie na spekulacje filozoficzne.G��wne og�lne poj�cia Mahamudry mo�na uj�� nast�puj�co:1. Ca�y byt i wszystko, co si� przejawia mo�na odnie�� do osobistegodo�wiadczenia; do�wiadczenie to dokonuje si� wewn�trz w�asnego umys�u, aumys� jest �r�d�em i tw�rc� wszystkich rzeczy.2. Umys� jest nieograniczenie wielkim, niewymiernie g��bokim oceanemmo�liwo�ci; jego nieograniczono�� i g��bia s� nieosi�galne dlaniewtajemniczonego.3. Ten, kto osi�gn�� ca�kowite urzeczywistnienie i pe�n� kontrol� nad w�asnymumys�em, jest Budd�, a ci, kt�rzy tego nie osi�gn�li s� istotami nieo�wieconymi.4. Buddowie s� o�wieconymi istotami �yj�cymi, a istoty �yj�ce s� nieo�wieconymiBuddami.5. Ten nieograniczony, wszechobejmuj�cy umys� Buddy jest poza rozumieniem iwszelkimi w�a�ciwo�ciami. Najlepsza i najbli�sza prawdy definicja mog�abybrzmie�: "Umys� Buddy jest Niewyczerpan�, �wietli�cie-Pust� �wiadomo�ci�".6. �wiadomo�� istot �yj�cych jest ograniczona, �wiadomo�� zaawansowanegojogina jest o�wiecona; o�wiecony bodhisattwa ma �wietli�cie-pust� �wiadomo��,a �wiadomo�� Buddy jest Niewyczerpan� �wietli�cie-Pust� �wiadomo�ci�.7. Wszystkie nauki buddyjskie s� tylko zaznaczeniem najwa�niejszych"wewn�trznych" punkt�w, przygotowaniem, wskaz�wkami kierunkuprowadz�cymi do rozwini�cia tej Niewyczerpanej �wietli�cie-Pustej�wiadomo�ci.8. Gdy ten Stan Buddy rozwinie si� ca�kowicie, powstaje w�wczas nieograniczonewsp�czucie, a wszelkiego rodzaju po�yteczne czyny dokonuj� si� zupe�niespontanicznie.9. W zale�no�ci od predyspozycji ucznia znane s� dwie drogi rozwini�ciaUmys�u Buddy: Droga Metod i Droga Wyzwolenia. Pierwsza k�adzienacisk na �wiczenie poskromienia prany (energii), a druga na �wiczenieposkromienia umys�u. Obie jednak bazuj� na podstawowym twierdzeniutantry o identyczno�ci umys�u i prany.Zasad� identyczno�ci umys�u i prany mo�na kr�tko przedstawi� w nast�puj�cy spos�b: �wiatjestz�o�ony z r�nych, przeciwstawnych sobie si� w "antytetycznej" relacji, tak jak: pozytywny inegatywny, noumen i fenomen (rzecz sama w sobie i zjawisko b�d�ce przedmiotempostrzegania),potencjalno�� i manifestacja, przejawienie i pusto��, umys� i prana itd. Ka�da z tych dw�jni,chocia� widocznie antytetyczna, jest nierozdzieln� jedno�ci�. Dualne si�y, kt�re widzimy wok�nas,maj� faktycznie "jedn�" istot� manifestuj�c� si� w dw�ch r�nych formach. Gdy si� opanuje,oswoi, przeobrazi, poszerzy, wyostrzy, uwznio�li i wysublimuje swoj� �wiadomo��, czyli sw�jumys�, to samo stanie si� w�wczas z pran� - i na odwr�t.�wiczenie podkre�laj�ce opanowanie i ujarzmienie prany nazywa si� "Jog� z form�" (form�zewn�trzn�, w kt�rej si� rzeczy przejawiaj�), albo "Drog� Metod". �wiczenie podkre�laj�ceposkromienie i ujarzmienie umys�u nazywa si� "Jog� bez Formy" (bez formy, w kt�rejprzejawiaj�si� rzeczy) albo "Drog� Wyzwolenia". Pierwsza droga jest trudnym, wymagaj�cym wysi�ku,mozolnym typem praktyki jogi, a druga - naturalnym, �atwym i niek�opotliwym sposobem,znanymjako Mahamudra.Si�ganie W G��b Esencji Umys�uNiek�opotliwa Mahamudra�wiczenie wnikania w esencj� umys�u jest �atw� i bezwysi�kow� medytacj� Mahamudry. Nie jesttomedytowanie nad czym�, lub na co�, lecz po prostu spontaniczne i wspania�e dzia�anie w�asnegoumys�u, co stanowi szczyt i kwintesencj� wszystkich nauk buddyjskich. Dla tych, kt�rzy jeszczenieprzekroczyli "bramy" jest to najtrudniejsza ze wszystkich medytacji, lecz dla tych, kt�rzy ju� j�przekroczyli, medytacja ta jest naj�atwiejsza. Wszystkie inne �wiczenia i praktyki s� tylkoprzygotowaniem do niej. Najwa�niejsze jest tutaj poznanie natury w�asnego umys�u lubprzynajmniej ujrzenie jej przez kr�tk� chwil�. Gdy jogin raz pozna natur� umys�u, wtedy jest wstanie w ka�dym czasie i w ka�dym miejscu bez trudno�ci si�gn�� wg��b esencji umys�u.Niezale�nie od tego, czy co� robi, czy odpoczywa, zawsze jasno i przejrzy�cie promieniuje w nim�wietli�cie-pusta �wiadomo��.Chocia� po rozpoznaniu czy spostrze�eniu istoty umys�u pozostaje jeszcze do przebycia bardzod�uga droga, wszyscy buddyjscy m�drcy uwa�aj� ten pierwszy przeb�ysk za najwa�niejszy, zaco�,czego na pocz�tku musi spr�bowa� ka�dy jogin. Gdy raz przekroczy si� t� nieistniej�c� bram�("bram� bez bramy"), medytacja nie jest ju� wi�cej �wiczeniem ani wysi�kiem. Staje si� onaodt�dnaturalnym i spontanicznym aktem. Czy si� siedzi, czy chodzi, m�wi czy �pi - ca�a ta dzia�alno��iwszystkie potrzeby �yciowe staj� si� wspania�ymi medytacjami. W �adnym przypadku wysi�ekniejest konieczny, o nic nie trzeba walczy�. Aby jednak przekroczy� t� nieistniej�c� bram�, nale�yci�ko pracowa� z tym medytacyjnym �wiczeniem "nie �wiczenia", krocz�c drog� Zenu czyMahamudry.Mahamudra - Droga WyzwoleniaDroga wyzwolenia lub "joga bez formy" jest najprostsz� i najbardziej bezpo�redni� metod�osi�gni�cia Umys�u Buddy - jest naturalnym i spontanicznym �wiczeniem, kt�re omija wieleprzygotowa�, wyt�onych praktyk i kolejnych stopni wyst�puj�cych w innych typach jogi. Jejistotapolega na mo�liwo�ci doprowadzenia ucznia przez Guru do ujrzenia wrodzonego Umys�u Buddywjego pierwotnym i naturalnym stanie. Dzi�ki temu pierwszemu bezpo�redniemu prze�yciu"wgl�du"ucze� stopniowo uczy si� umacnia�, rozszerza� i pog��bia� pierwotny stan umys�u. W ko�cu topostrzeganie wejdzie mu "w krew" i zako�czy si� ca�kowitym o�wieceniem. �wiczenie to zwie si�Mahamudr�.A. Pierwsze ujrzenie przez ucznia wrodzonego stanu umys�u mo�e by� osi�gni�tew dwojaki spos�b: albo samodzielnie poprzez praktyk� jogi Mahamudry, albopoprzez "przyk�adowe" ("ukazuj�ce") zademonstrowanie przez Guru. Pierwszadroga zak�ada, �e ucze� sam medytuje wed�ug wskaz�wek Guru, a drugapolega na spowodowaniu przez Guru nag�ego otwarcia si� umys�u ucznia.B. Centralna nauka Mahamudry polega na dw�ch zasadniczych punktach:odpr�eniu i braku wysi�ku.Wszystkie cierpienia i nami�tno�ci z natury zwi�zane s� z napi�ciami. W przeciwie�stwie dotego,wyzwolenie jest inn� nazw� "doskona�ego odpr�enia" ("rozlu�nienia"). Przeci�tny cz�owiek,opanowany od d�ugiego czasu przez g��boko zakorzenione przyzwyczajenia uwa�a, �eosi�gni�ciestanu g��bokiego rozlu�nienia to rzecz najtrudniejsza lub w og�le niemo�liwa. Tak wi�c, byumo�liwi� mu to osi�gni�cie konieczne s� wskaz�wki i �wiczenia. Dlatego te� g��wnym zadaniemMahamudry jest nauczenie jogina, jak odpr�y� umys�, a tym samym, jak spowodowa� rozw�jjegopierwotnego umys�u. Paradoksem jest, �e nieobecno�� napi�cia (odpr�enie) jest jeszczetrudniejsza do osi�gni�cia, ni� wysi�ek. Wymaga to d�ugiej praktyki, by w ka�dym czasie i wka�dych warunkach by� swobodnym i wolnym od trosk.Gdy stale rozlu�nia si� umys� i potrafi si� utrzyma� go spontanicznym i wolnym od wszelkiegokurczowego chwytania si�, to wrodzony Umys� Buddy wkr�tce zab�y�nie.Uwagi o MahamudrzeMahamudra, "Wielki Symbol", jest praktycznym zastosowaniem nauki o Sunjacie. Sunjata(Pusto��)jest podstawow� zasad� podkre�laj�c� niesubstancjonalno�� wszystkich istot. Jest tonajwa�niejszanauka buddyzmu Mahajany i tantry tybeta�skiej. Wed�ug niekt�rych uczonych tybeta�skich,Madhjamika (�rodkowa Droga) jest nauk� Sunjaty w swej og�lnej formie, podczas gdyMahamudrajest nauk� wprowadzaj�c� zasady Madhjamiki do praktyki. Dlatego te� cz�sto Madhjamik�okre�lasi� mianem "teorii Pusto�ci", a Mahamudr� "praktyk� Pusto�ci".Wydaje si� stosowne powiedzenie kilku s��w o poj�ciu Pusto�ci (pustki). Gdy m�wimy: "domjestpusty" zwykle mamy na my�li, �e nie ma w nim mieszka�c�w, ale buddyjska "pustka" nieoznaczanieobecno�ci. Gdy m�wimy: "ca�a dzielnica jest teraz pusta" my�limy, �e przedtem by�y tamdomy,a teraz ich nie ma. Jednak buddyjska "pustka" nie oznacza wymazania ani znikni�cia. "Pusto��"jesttrudna do zdefiniowania i opisania. Mo�na powiedzie� mn�stwo rzeczy o tym, czym "pustka" niejest, ale bardzo ma�o o tym, czym ona jest. "Pusto��" oznacza wzgl�dn�, p�ynn�, nieokre�lon� iniedaj�c� si� uj�� natur� wszystkich rzeczy. Z filozoficznego punktu widzenia poj�cie to okre�laz�udn�i podobn� do snu natur� zjawisk; psychologicznie oznacza ca�kowite wyzwolenie od wszystkichprzywi�za�.***Szko�a "Ustnego Przekazu" (Kagyupa) i Stara Szko�a (Njingmapa) w Tybecie uwa�aj�Mahamudr�za najwy�sz� i najwa�niejsz� ze wszystkich nauk Buddyzmu.***Samo�wiadomo�� (samo-postrzeganie si�, bycie postrzeganym przez siebie), czyli postrzegaj�casiebie zdolno�� �wiadomo�ci jest wed�ug Jogaczary umys�em per se (samym przez si�). Funkcj�samo�wiadomo�ci (samopostrzegania si�) jest bycie �wiadomym tej �wiadomo�ci (�wiadomymswojej przytomno�ci); jest to czysta �wiadomo�� (postrzeganie) bez �adnych przedmiotowychtre�ci (zawarto�ci). Kszta�towanie, rozwijanie tej czystej �wiadomo�ci (postrzegania) jestpodstawowym �wiczeniem Mahamudry.***"Czy� stawanie si� naszego w�asnego umys�u pustym nie nazywa si� osi�ganiemStanuBuddy?" /Milarepa/Mahajana naucza, �e zjawisk stawania si� pustym i stawania si� pe�nym nie da si� od siebieoddzieli�. Usuwanie z umy... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dietanamase.keep.pl