Elegancki transporter, Musso, publikacje

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Elegancki transporter

Test redakcyjny: SsangYong Musso Sports 290 S

Autor: Jacek Dobkowski

Zdjęcia: Wojciech Traczyk

Auto Market Truck, nr 49/2005 (569)

z dnia 2005-12-09

Testowany przez nas egzemplarz Musso Sports miał dodatkowe orurowanie i cztery rampowe halogeny Hella

W kabinie użytkowego SsangYonga dominują miękkie plastiki

Z tyłu Musso Sports można załadować za pomocą wózka widłowego. Niestety, nie można dokupić nakładki na skrzynię ładunkową.

Musso Sports to pikap zbudowany na bazie terenowego SsangYonga/Daewoo Musso, który z kolei jest spokrewniony z Mercedesem G. Przetestowaliśmy Musso Sports w jedynej dostępnej na naszym rynku wersji 290 S.

Kabina miękka, ale krótka

Użytkowe pikapy i terenówki mają zazwyczaj twarde kokpity. W Musso Sports czeka nas miłe zaskoczenie. Na desce rozdzielczej i na boczkach drzwi króluje miękki plastik. Niestety, niektóre elementy trzeszczą, np. środkowy podłokietnik z przodu wydaje nieprzyjemne odgłosy nie tylko w trakcie jazdy, ale już kiedy położymy na nim łokieć. Sam kokpit nie trzeszczy. Kolejne zaskoczenie in minus to dwa liczniki przebiegu starego typu (bębnowe).

Z przodu miejsca jest pod dostatkiem. Wyżsi pasażerowie ulokowani na kanapie z tyłu będą natomiast utyskiwać na zbyt małą przestrzeń na nogi. Poza tym do tylnej części kabiny trudno się wsiada, a jeszcze trudniej wysiada, z powodu wąsko otwierających się, krótkich drzwi. Nie można jednak narzekać na szerokość wnętrza nawet przy pełnej, trzyosobowej obsadzie z tyłu.

Paka bez przykrycia

Ładowność Musso Sports wynosi 745 kg. Tylna klapa (zintegrowana z centralnym zamkiem) otwiera się do dołu o kąt 90 stopni lekko, po naciśnięciu zamka nad tablicą rejestracyjną. Skrzynia jest łatwa do utrzymania w czystości, woda szybko z niej ścieka. Podłużne rowki na powierzchni podłogi ułatwiają załadunek i przesuwanie cięższych przedmiotów. Wystające z podłogi w przedniej części paki nadkola przeszkadzają w niewielkim stopniu.

Szkoda tylko, że importer nie oferuje żadnych nakładek z tworzyw sztucznych na pakę, zabezpieczających przewożony ładunek przed kaprysami pogody. Za 570 zł można dokupić niemiecki hak holowniczy (z homologacją). A dokupić go warto, bo wóz może ciągnąć przyczepę hamowaną o masie do 2.800 kg.

Dołączany przód z reduktorem

W normalnych warunkach drogowych korzystamy z tylnego napędu. Opuszczając drogę utwardzoną, możemy dołączyć napęd na przód na sztywno - na postoju albo podczas jazdy z prędkością do 70 km/h. Reduktor można włączyć, tylko gdy wóz stoi. Do tych wszystkich operacji służy przycisk na desce rozdzielczej, a nie dźwignia na środkowym tunelu, jak w większości terenówek. Prześwit wynosi tylko 19,5 cm (np. nowy Hilux ma prześwit 29,2 cm).

Można podróżować

Na szosie to auto lepsze, niż myślisz. Komfort resorowania, jak i trzymanie się drogi nie dają powodów do specjalnych narzekań. Samochód nie umęczy kierowcy nawet na dłuższych trasach. Komfort podnosi standardowa klimatyzacja. A kto lubi typowy rechot mercedesowskiego diesla, znajdzie się w siódmym niebie, mimo drgań na biegu jałowym. Przy rozsądnej jeździe spalanie nie powinno przekroczyć 11 litrów ON na setkę. Z decyzją o zakupie Musso Sports nie można jednak zwlekać zbyt długo, bo wóz będzie sprzedawany jeszcze tylko przez rok.

Plusy

Możliwość odliczenia VAT-u od ceny zakupu wozu i kupowanego do niego paliwa. Łatwy załadunek i przesuwanie ładunku na skrzyni. Dobre zachowanie na twardych nawierzchniach. Klimatyzacja i ABS w standardzie. Ładna sylwetka.

Minusy

Brak nakładek na pakę w ofercie importera. Ograniczająca prześwit obudowa tylnego mostu. Skromna sieć serwisowa. Model schodzący z rynku.

Podstawowe dane techniczne SsangYonga Musso Sports 290 S

Dopuszczalna masa całkowita

2.520 kg

Ładowność

745 kg

Objętość ładowni (do górnej krawędzi)

0,89 m sześc.

Wymiary ładowni - dł./szer./wys.

1.180 / 1.475 / 510 mm

Wymiary pojazdu - dł./szer./wys.

4.935 / 1.864 / 1.760 mm

Rozstaw osi

2.755 mm

Silnik

R5, turbodiesel z pośrednim wtryskiem

Pojemność silnika

2,9 l

Moc maksymalna

120 KM przy 4.000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy

255 Nm przy 2.250 obr./min

Prędkość maksymalna (wg producenta)

151 km/h

Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym (wg producenta)

8,8 l/100 km

Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym bez obciążenia (testowe)

10,1 l/100 km

Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym z pełnym obciążeniem (testowe)

12,2 l/100 km

Skrzynia biegów

mechaniczna, pięciostopniowa

Napęd

na tylną oś, dołączany na przednią, reduktor 1:2,48

Układ hamulcowy

ABS, przód tarczowe wentylowane, tył tarczowe

Wyposażenie pojazdu testowego

ABS, poduszka powietrzna kierowcy, klimatyzacja, wspomaganie układu kierowniczego, regulacja wysokości kierownicy, centralny zamek, elektryczne sterowanie szybami (4) i lusterkami, radio z CD, aluminiowe felgi, lakier metalik

Cena netto pojazdu standardowego / testowego

79.508 / 81.885 zł

Gwarancja mechaniczna / perforacyjna

3 lata lub 100.000 km / 6 lat

Przeglądy techniczne

co 15 tys. km lub co rok

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dietanamase.keep.pl