Eksploatacja,

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

 

                                                       

 

 

 

TWORZENIE  SYSTEMU  EKSPERTOWEGO

 

 

 

System Ekspertowy

 

Systemy eksportowe są to systemy komputerowe oparte na wiedzy umożliwiające rozwiązywanie problemów. Określa się je jako jedną z dziedzin sztucznej inteligencji. Inteligencja jest to nabyty zespół cech określający zdolność do analizy przyswajania wiedzy, z możliwością jej tworzenia.

Systemy ekspertowe można określić jako programy, których podstawowym zadaniem jest symulowanie ludzkiej ekspertyzy w określonej, na ogół wąskiej dziedzinie. Trudno podać ścisłe wyznaczniki tej technologii, jest ona bowiem w trakcie intensywnego rozwoju.

Nie mniej jednak, można podać kilka cech odróżniających te systemy od konwencjonalnych programów:
- jawna interpretacja wiedzy i oddzielenie jej od procedur sterowania,
- zdolność wyjaśniania znalezionych przez system rozwiązań problemów,
- przetwarzanie wiedzy wykorzystujące głównie przetwarzanie symboli, w mniejszym

    zaś stopniu przetwarzanie numeryczne,
- do rozwiązywania problemów wykorzystane są głównie różne metody rozumowania

   (wnioskowania), w mniejszym zaś stopniu algorytmy.
Te cechy, jak się wydaje, tworzą współczesny paradygmat systemów ekspertowych.

 

Systemy ekspertowe dzielimy na:

 

1. systemy doradcze,

2. systemy krytykujące

3. systemy podejmujące decyzje bez kontroli człowieka.

 

Systemy doradcze prezentują rozwiązania dla użytkowania, który jest w stanie ocenić ich jakość. Użytkownik może odrzucić zaproponowane przez system rozwiązywania i zażądać innego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Podział systemów doradczych ze względu na typ realizowanych zadań

 



SYSTEMY DORADCZE

 

 

 

Analiza



Modyfikacja

Synteza

Naprawa

Kontrola



Prognozowanie







Rozpoznawanie

Zmiana

Projektowanie

Kontrola



Klasyfikacja

Prognoza



Diagnoza

Oszacowanie

Jedno uszkodzenie

Wiele uszkodzeń











































 

 

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W systemach krytykujących podawany jest przez nas zarówno problem, jak i jego rozwiązanie. Na tej podstawie system ekspertowy ocenia to rozwiązanie, zaś w systemach podejmujących decyzję bez kontroli człowieka są dla siebie same autorytetem (podejmują decyzje same). Są używane w miejscach, gdzie dostęp człowieka jest utrudniony, a decyzja musi być podjęta szybko.

 

Rozważając szczegółowo architekturą doradczych stosowanych w diagnostyce obiektów technicznych, możemy wyróżnić takie elementy jak:

ü      baza wiedzy (wiedza proceduralna, deklaratywna);

ü      baza danych (np. dane o obiekcie, wyniki pomiarów);

ü      procedury wnioskowania (maszyna wnioskująca),

ü      procedury objaśniania (objaśnia strategię wnioskowania),

ü      procedury sterowania dialogiem (procedury wejścia i wyjścia umożliwiają formułowanie zadań przez użytkownika i przekazanie  rozwiązania przez program,

ü      procedury umożliwiające rozszerzenie oraz modyfikację wiedzy – pozyskiwanie wiedzy.

               

 

 

Utworzenie systemu ekspertowego opartego na bazie wiedzy wymaga pozyskania wiedzy eksperta, który często znajduje rozwiązanie na podstawie informacji o problemie oraz opierając się na własnym doświadczeniu.

Proces konstruowania systemów ekspertowych należy do zagadnień tzw. inżynierii wiedzy. Zasadniczym celem inżynierii wiedzy jest pozyskanie wiedzy, jej strukturalizacja i przetworzenie. Zajmuje się ona także rozwijaniem metodologii i narzędzi budowy  systemów ekspertowych. Obejmuje ona w szczególności tworzenie metod programowania dla:

a)     pozyskiwania i strukturalizowania wiedzy ekspertów,

b)     dopasowania i wyboru odpowiednich metod wnioskowania i wyjaśniania rozwiązanych problemów,

c)      projektowania odpowiednich interfejsów między komputerem a użytkownikiem.

 

Poszczególne fazy tworzenia bazy wiedzy:

 

1.      Identyfikacja – określanie charakterystyki problemu do rozwiązania.

2.      Reprezentacja – znalezienie sposobu reprezentacji wiedzy.

3.      Formalizacja – zaprojektowanie struktur organizujących wiedzę.

4.      Implementacja – sformułowanie reguł lub ram zawierających wiedzę.

5.      Testowanie – spr.  zastosowanych w systemie reguł lub ram.

 

Podczas pierwszego etapu ekspert i inżynier wiedzy określają problem do rozwiązania i jego zakres oraz potrzebne środki. Gdy problem został już sformułowany do rozwiązania pozostają zagadnienia związane z metodologią, zasobami, podziałem problemu na elementy składowe z rozłożeniem priorytetów oraz samym rozwiązaniem. 

W drugim etapie jest przeprowadzana analiza problemu. Ekspert oraz inżynier wiedzy przedstawiają kluczowe koncepcje, relację i charakterystykę przepływu informacji, niezbędne w procesie rozwiązywania problemu. Ponadto określają strategię i trudności w rozwiązywaniu rozważanych zagadnień. W dalszej części tego etapu przystępujemy do zbierania informacji, danych i heurystyk, na podstawie których uzyskamy wiedze o rozwiązywanym problemie.

Formalizacja problemu polega na przełożeniu kluczowych koncepcji, reguł i relacji na język formalny. Inżynier wiedzy powinien zaprojektować syntaktykę i semantykę tego języka, a następnie wraz z ekspertem ustalić wszystkie podstawowe pojęcia i reklamacje, które są niezbędne do rozwiązania danego problemu.

Podczas etapu implementacji inżynier wiedzy łączy i reorganizuje sformalizowaną wiedzę tak, aby stała się zgodna z charakterystyką przepływu informacji danego problemu. Powstały w ten sposób zestaw reguł i ram oraz powiązana z nim konstrukcja kontrolna tworzą prototypowy program.

W etapie piątym następuje testowanie danego programu (reguły i relacje są sprawdzane pod kątem generowania przez nie odpowiedzi zgodnych z wymaganiami eksperta).

 

 

·         Struktura systemu ekspertowego

 

                                            Ekspert                                              Inżynier wiedzy









BAZA WIEDZY

 

MODUŁ









POZYSKIWANIA WIEDZY









MODUŁ WNIOSKOWANIA

 

 





MODUŁ WYJAŚNIEŃ

 

MODUŁ STEROWANIA





 





BAZA DANYCH ZMIENNYCH

 





INTERFEJS WEJ/WYJ





BAZA DANYCH STAŁYCH

 

 

              Użytkownik systemu

 

 

            Problematyka reprezentacji wiedzy jest jednym z najważniejszych nurtów badań

w dziedzinie sztucznej inteligencji. Systemy eksportow...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dietanamase.keep.pl