Ekoludek w przedszkolu 2, Programy nauczania, programy

[ Pobierz całość w formacie PDF ]



                         PRZEDSZKOLE    W   CZAPLINKU

                                      

 

 

    

PROGRAM  EKOLOGICZNY

„ EKOPRZEDSZKOLAK ”



 

 

 

                   

                         

 

 

                          Opracowała :                    

                                               mgr  Katarzyna Czyszkowska

 

 

                                      Czaplinek 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści :

1.      Wstęp……………………………………………………………………………………………2

 

2.      Główne założenia programu……………………………………………………………..…………3

 

3.      Cele programu edukacji ekologicznej   w przedszkolu………………………………………………………………………………………4

 

4.      Cele szczegółowe wynikające

   z założenia programu………………………………………………………………………………….….5

 

5.      Plan działania – treści edukacyjne……………………………………………………….6

 

6.      Procedury osiągania celów……………………………………………………………………….14

 

7.      Ewaluacja programu…………………………………………………………………………….…………15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wstęp

 

       Świat przyrody – piękny , fascynujący i tajemniczy – częścią tego świata jest także człowiek. Świat ten dostarcza nam pozytywnych emocji, ciszy, wzruszenia, wzbudza zainteresowanie podziw i szacunek ; świat odkryty , a jednak wciąż na nowo odkrywany.   

     Zatem w dobie gwałtownych zmian i szybkiego rozwoju cywilizacji coraz  większego znaczenia nabierają pojęcia : ekologia, edukacja ekologiczna, ochrona środowiska. Człowiek od zarania dziejów , korzystając z bogactw naturalnych ziemi , wyrządził jej wiele

krzywd , które stanowią poważne zagrożenie równowagi biologicznej. Zanieczyszczone powietrze, woda, gleba, obumierające drzewa, ginące zwierzęta –„ wołają o pomoc ”. Ochrona środowiska przyrodniczego jest koniecznością. Problem ten dotyczy wszystkich mieszkańców naszej Ziemi.

       Już od najwcześniejszych lat należy rozpocząć kształtowanie właściwej postawy człowieka wobec środowiska. Dziecko w wieku przedszkolnym wchodzi w aktywne relacje ze swoim społecznym i przyrodniczym środowiskiem, nawiązuje żywy i silny kontakt z przyrodą. Jest gotowe do jej poznawania i jej ochrony. Poznawanie przyrody, przeżywanie jej piękna i bogactwa, stwarzanie warunków bezpośredniego kontaktu z nią zapewnia dziecku biospołeczny rozwój. Dlatego należy dostarczać dziecku możliwości poznawania przyrody poprzez aktywny i bezpośredni kontakt z nią i jej zjawiskami. Dziecko powinno obserwować, badać, eksperymentować. Dzięki temu stosunek dziecka do obiektów przyrodniczych ekosystemów stanie się bardziej osobisty.

       Edukacja z zakresu ochrony i kształtowania środowiska człowieka powinna więc stanowić składową część działalności opiekuńczo-rozwojowo- wychowawczo- dydaktycznej nauczyciela i rodziców. Ważne jest również to, aby poprzez konkretne działanie w środowisku i dla środowiska, dzięki swojej bezpośredniości, zadawaniu dorosłym „kłopotliwych, ekologicznych pytań”, wytykaniu sprawców zagrożeń, poznawaniu piękna swojego regionu – pobudzały do refleksji innych i zachęcały do działań na rzecz środowiska. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Główne założenia programu.

 

     Program edukacji ekologicznej  „ Ekoprzedszkolak” jest programem edukacji przedszkolnej. Należy umożliwić dzieciom, na różnych poziomach, poszerzanie i pogłębianie wiadomości zgodnie z ich  wzrastającymi możliwościami intelektualno-percepcyjnymi. Dobierać je w taki sposób, aby były ciekawe, pobudzały do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania.

    Program , został opracowany w oparciu o Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego (Dz. U. 2007 Nr 157, poz. 1100). Realizacja programu będzie przebiegała przez cały rok szkolny od września 2009 do czerwca  2010 roku .

 

 

2.Cele programu edukacji ekologicznej w przedszkolu.

 

    Edukacja dzieci przedszkolnych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska człowieka to świadomie zamierzona (celowa, planowana, systematyczna i stopniowa) działalność nauczyciela względem dzieci i przy ich aktywnym udziale.

 

 

CELE OGÓLNE PROGRAMU:

 

o       Poznanie motywów i sposobów ochrony i kształtowania środowiska.

o       Wyrabianie umiejętności dostrzegania zjawisk w ekosystemach, przewidywania i oceny pewnych następstw obserwowanych zjawisk przyrodniczych i czynów człowieka.

o       Kształtowanie emocjonalnego stosunku do określonych zjawisk i obiektów w środowisku człowieka.

o       Formowanie i umacnianie pozytywnych przekonań wobec określonych zjawisk i obiektów przyrodniczych środowiska człowieka, a także względem czynów podejmowanych przez ludzi, jak i również ich zachowaniach w stosunku do elementów i całości tego środowiska.

 

 

 

3. Cele szczegółowe wynikające z założenia programu.

 

 

CELE  SZCZEGÓŁOWE   PROGRAMU

 

Dziecko zdobywa podstawowe wiadomości i umiejętności:

 

·         zna słownictwo o treści przyrodniczo-ekologicznej,

·         zna zasady ochrony przyrody,

·         dostrzega nieprawidłowości i reaguje na nie w trosce o przyrodę,

·         uczestniczy w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji środowiska,

·         wie na czym polega ekologiczny styl życia – promocja zdrowia,

·         rozumie znaczenie powietrza w życiu człowieka,

·         zna przyczyny zanieczyszczenia powietrza,

·         zna znaczenie wody dla ludzi, zwierząt i roślin,

·         rozumie stałość obiegu wody w przyrodzie i przyczyn jej występowania w różnych postaciach,

·         ma właściwy nawyk dotyczący oszczędzania wody,

·         zna sposoby korzystania ze słońca i ochrony przed jego nadmiernym promieniowaniem.

 

 

 

 

 

2

 

4. PLAN  DZIAŁANIA  - TREŚCI   EDUKACYJNE :

 

Podjęte  działania :

Sposób realizacji –

metody i formy pracy

Oczekiwane rezultaty -

DZIECKO:

Co potrzebna do realizacji

  Uwagi

 

1.      Święto  Ziemi

 

 

 

 

§         porządkowanie terenu przedszkola,

 

 

·         rozumie potrzebę ochrony przyrody- nie niszczy drzew, nie łamie gałęzi, nie depcze sadzonek,

·         wie, że nie zaśmiecamy środowiska,

 

 

Rękawice jednorazowe, worki na śmieci

 

2.      Akcja„Sprzątanie

Świata”    

 

 

§         Porządkowanie przez dzieci terenu  wokół  przedszkola  i  w  bliskiej  okolicy

 

§         Organizacja selekcji śmieci w przedszkolu –

-  zbiórka zużytych   

   baterii,

 

 

·         dba o porządek wokół przedszkola- zbiera i segreguje śmieci,

 

 

·         rozumie, że zużyte baterie mają wpływ na degradację środowiska.

 

 

 

j.w.

 

 

 

Pojemniki na baterie

 

3.      Obserwacja przyrody w naturalnym środowisku

 

§         Wycieczka  do  lasu .

 

 

 

§         Założenie  hodowli roślin  w  przedszkolnych  kącikach  przyrody

 

·         rozumie potrzebę ochrony przyrody- nie niszczy drzew, nie łamie gałęzi, nie krzyczy ,

·         zna miejsce wegetacji licznych gatunków roślin,

 

·         wysiewa nasiona do skrzynek, pielęgnuje je, systematycznie podlewa, przerywa, obserwuje wzrost,

·         zna skutki braku podlewania roślin,

dostrzega różnice w  

     zależności od 

     warunków jakie

     zapewniamy roślinom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skrzynki i doniczki

 

4.      Poznanie środowiska wodnym 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dietanamase.keep.pl