Ekoludek w przedszkolu 2, Programy nauczania, programy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PRZEDSZKOLE W CZAPLINKU
PROGRAM EKOLOGICZNY
„ EKOPRZEDSZKOLAK ”
Opracowała :
mgr Katarzyna Czyszkowska
Czaplinek 2009
Spis treści :
1. Wstęp……………………………………………………………………………………………2
2. Główne założenia programu……………………………………………………………..…………3
3. Cele programu edukacji ekologicznej w przedszkolu………………………………………………………………………………………4
4. Cele szczegółowe wynikające
z założenia programu………………………………………………………………………………….….5
5. Plan działania – treści edukacyjne……………………………………………………….6
6. Procedury osiągania celów……………………………………………………………………….14
7. Ewaluacja programu…………………………………………………………………………….…………15
Wstęp
Świat przyrody – piękny , fascynujący i tajemniczy – częścią tego świata jest także człowiek. Świat ten dostarcza nam pozytywnych emocji, ciszy, wzruszenia, wzbudza zainteresowanie podziw i szacunek ; świat odkryty , a jednak wciąż na nowo odkrywany.
Zatem w dobie gwałtownych zmian i szybkiego rozwoju cywilizacji coraz większego znaczenia nabierają pojęcia : ekologia, edukacja ekologiczna, ochrona środowiska. Człowiek od zarania dziejów , korzystając z bogactw naturalnych ziemi , wyrządził jej wiele
krzywd , które stanowią poważne zagrożenie równowagi biologicznej. Zanieczyszczone powietrze, woda, gleba, obumierające drzewa, ginące zwierzęta –„ wołają o pomoc ”. Ochrona środowiska przyrodniczego jest koniecznością. Problem ten dotyczy wszystkich mieszkańców naszej Ziemi.
Już od najwcześniejszych lat należy rozpocząć kształtowanie właściwej postawy człowieka wobec środowiska. Dziecko w wieku przedszkolnym wchodzi w aktywne relacje ze swoim społecznym i przyrodniczym środowiskiem, nawiązuje żywy i silny kontakt z przyrodą. Jest gotowe do jej poznawania i jej ochrony. Poznawanie przyrody, przeżywanie jej piękna i bogactwa, stwarzanie warunków bezpośredniego kontaktu z nią zapewnia dziecku biospołeczny rozwój. Dlatego należy dostarczać dziecku możliwości poznawania przyrody poprzez aktywny i bezpośredni kontakt z nią i jej zjawiskami. Dziecko powinno obserwować, badać, eksperymentować. Dzięki temu stosunek dziecka do obiektów przyrodniczych ekosystemów stanie się bardziej osobisty.
Edukacja z zakresu ochrony i kształtowania środowiska człowieka powinna więc stanowić składową część działalności opiekuńczo-rozwojowo- wychowawczo- dydaktycznej nauczyciela i rodziców. Ważne jest również to, aby poprzez konkretne działanie w środowisku i dla środowiska, dzięki swojej bezpośredniości, zadawaniu dorosłym „kłopotliwych, ekologicznych pytań”, wytykaniu sprawców zagrożeń, poznawaniu piękna swojego regionu – pobudzały do refleksji innych i zachęcały do działań na rzecz środowiska.
1. Główne założenia programu.
Program edukacji ekologicznej „ Ekoprzedszkolak” jest programem edukacji przedszkolnej. Należy umożliwić dzieciom, na różnych poziomach, poszerzanie i pogłębianie wiadomości zgodnie z ich wzrastającymi możliwościami intelektualno-percepcyjnymi. Dobierać je w taki sposób, aby były ciekawe, pobudzały do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania.
Program , został opracowany w oparciu o Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego (Dz. U. 2007 Nr 157, poz. 1100). Realizacja programu będzie przebiegała przez cały rok szkolny od września 2009 do czerwca 2010 roku .
2.Cele programu edukacji ekologicznej w przedszkolu.
Edukacja dzieci przedszkolnych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska człowieka to świadomie zamierzona (celowa, planowana, systematyczna i stopniowa) działalność nauczyciela względem dzieci i przy ich aktywnym udziale.
CELE OGÓLNE PROGRAMU:
o Poznanie motywów i sposobów ochrony i kształtowania środowiska.
o Wyrabianie umiejętności dostrzegania zjawisk w ekosystemach, przewidywania i oceny pewnych następstw obserwowanych zjawisk przyrodniczych i czynów człowieka.
o Kształtowanie emocjonalnego stosunku do określonych zjawisk i obiektów w środowisku człowieka.
o Formowanie i umacnianie pozytywnych przekonań wobec określonych zjawisk i obiektów przyrodniczych środowiska człowieka, a także względem czynów podejmowanych przez ludzi, jak i również ich zachowaniach w stosunku do elementów i całości tego środowiska.
3. Cele szczegółowe wynikające z założenia programu.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
Dziecko zdobywa podstawowe wiadomości i umiejętności:
· zna słownictwo o treści przyrodniczo-ekologicznej,
· zna zasady ochrony przyrody,
· dostrzega nieprawidłowości i reaguje na nie w trosce o przyrodę,
· uczestniczy w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji środowiska,
· wie na czym polega ekologiczny styl życia – promocja zdrowia,
· rozumie znaczenie powietrza w życiu człowieka,
· zna przyczyny zanieczyszczenia powietrza,
· zna znaczenie wody dla ludzi, zwierząt i roślin,
· rozumie stałość obiegu wody w przyrodzie i przyczyn jej występowania w różnych postaciach,
· ma właściwy nawyk dotyczący oszczędzania wody,
· zna sposoby korzystania ze słońca i ochrony przed jego nadmiernym promieniowaniem.
2
4. PLAN DZIAŁANIA - TREŚCI EDUKACYJNE :
Podjęte działania :
Sposób realizacji –
metody i formy pracy
Oczekiwane rezultaty -
DZIECKO:
Co potrzebna do realizacji
Uwagi
1. Święto Ziemi
§ porządkowanie terenu przedszkola,
· rozumie potrzebę ochrony przyrody- nie niszczy drzew, nie łamie gałęzi, nie depcze sadzonek,
· wie, że nie zaśmiecamy środowiska,
Rękawice jednorazowe, worki na śmieci
2. Akcja„Sprzątanie
Świata”
§ Porządkowanie przez dzieci terenu wokół przedszkola i w bliskiej okolicy
§ Organizacja selekcji śmieci w przedszkolu –
- zbiórka zużytych
baterii,
· dba o porządek wokół przedszkola- zbiera i segreguje śmieci,
· rozumie, że zużyte baterie mają wpływ na degradację środowiska.
j.w.
Pojemniki na baterie
3. Obserwacja przyrody w naturalnym środowisku
§ Wycieczka do lasu .
§ Założenie hodowli roślin w przedszkolnych kącikach przyrody
· rozumie potrzebę ochrony przyrody- nie niszczy drzew, nie łamie gałęzi, nie krzyczy ,
· zna miejsce wegetacji licznych gatunków roślin,
· wysiewa nasiona do skrzynek, pielęgnuje je, systematycznie podlewa, przerywa, obserwuje wzrost,
· zna skutki braku podlewania roślin,
dostrzega różnice w
zależności od
warunków jakie
zapewniamy roślinom
Skrzynki i doniczki
4. Poznanie środowiska wodnym
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]Tematy
- Strona startowa
- Elsevier - SQL Programming Style (2005), SQL
- Ein schwerer Fehler WQ, Programy dla belfrów 3
- Eksmo 2015 - IS-7, książki
- Elfe floral, wróżki
- Emocje i procesy emocjonalne, psychologia1
- Elza - wilczyca z SS - Ilsa,
- Elementary.S01E20.HDTV.x264-LOL, Elementary
- Elizeusz, Czas na Biblię
- Egzamin, Farmakologia tekst
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- immortaliser.htw.pl