Egzamin,

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Egzamin - sprawdzanie świateł.

Oj siódme niebo i to w dodatku permanentne!
Sprawdzenie działania świateł to włączenie odpowiednim włącznikiem i popatrzenie
czy się świecą. Taki sam problem jak ze światłem w pokoju: aby sprawdzić czy
działa należy nacisnąć włącznik i popatrzeć czy żarówki się zaświeciły. Jak się
nie świecą to albo się spaliły, albo bezpiecznik wysiadł, albo nie ma prądu,
albo włączyłem nie ten włącznik.
a w samochodzie:
Nie da się włączyć wszystkich świateł na raz, bo nie da się włączyć niektórych
razem.Nie włączymy razem drogowych i mijania, czy też kierunkowskazów i
awaryjnych. Natomiast możliwość włączenia świateł może być uzależniona od
włączenia jeszcze czegoś. Np. światła przeciwmgłowe tylne włączymy dopiero jak
wcześniej włączyliśmy mijania lub drogowe.Światła cofania włączymy dopiero wtedy
jeżeli kluczyk przekręcimy w pozycję jazdy.Przekręcenie kluczyka może być
konieczne przed włączeniem innych świateł, ale to zależy od samochodu.
A co do sprawdzania to oczywiście może być kilka sposobów.
Podręcznikowy, ale bardzo długi:
1.włączasz pozycyjne,wychodzisz sprawdzasz z przodu dwa, z tyłu dwa i z tyłu
oświetlenie tablicy rejestracyjnej,
2.przekręcasz dalej i włączasz mijania (masz włączone pozycyjne o mijania)
wysiadasz sprawdzasz z przodu. Nie grasz blondynki szukając świateł mijania z
tyłu, bo ich tam nie ma. Jeżeli chcesz błysnąć to możesz powiedzieć, że z tyłu
świecą się nadal pozycyjne i oświetlenie tablicy,
3.przestawiasz włącznik i włączasz drogowe (w zależności od samochodu
przełącznik kierunkowskazów od albo do siebie) sprawdzasz czy się zaświeciła
niebieska kontrolka. Wychodzisz i sprawdzasz z przodu. Co do tyłu uwaga jak przy
mijania.
4.włączasz przeciwmgłowe tylne.Pamiętaj, że muszą być włączone mijania lub
drogowe. Inaczej przeciwmgłowe tylne się nie włączą. Sprawdzasz kontrolkę -
pomarańczowa- wychodzisz i patrzysz z tyłu. Jedno lub dwa jasno świecące
czerwone światła.
5.Naciskasz czerwony przycisk i masz awaryjne. Wychodzisz, sprawdzasz, jest ich
sześć dwa z przodu, dwa z tyłu i po jednym z każdego boku,
6.po wyłączeniu awaryjnych włączasz kierunkowskaz. sprawdzasz kontrolkę (na tej
podstawie wiesz, że działają tylny i przedni, gdyby się spaliła któraś z tych
żarówek kontrolka będzie inaczej mrugać), wychodzisz i sprawdzasz 3 żarówki,
7.Powtarzasz to dla drugiej strony,
8.Światła hamowania STOP. Sama nie sprawdzisz, prosisz o pomoc
egzaminatora.Najlepiej poprosić, aby wsiadł i nacisnął pedał hamulca. Patrzysz z
tyłu i mówisz, że się świecą trzy: po bokach i na środku.Możesz zrobić
odwrotnie: Ty naciskasz, egzaminator patrzy.
Oczywiście jest drugi sposób: jeżeli z tyłu masz lustro to sama zobaczysz.W
praktyce o lustro trudno, wystarczy szyba wystawowa, a w nocy ściana czy inny
pojazd, zobaczysz odblask świateł.
9.Włączasz wsteczny bieg i mam cofania.I tu jest parę problemów:
-jeżeli sprawdzenia dokonujesz na włączonym silniku to nie wysiadaj bo puścisz
pedał sprzęgła (mam nadzieję, że przed włączeniem wstecznego go wcisnęłaś) i
silnik zgaśnie a samochód skoczy do przodu.Lepiej poproś egzaminatora o
sprawdzenie, albo wyłącz silnik przed wysiadaniem,
-aby światło cofania się zaświeciło kluczyk musi być przekręcony w pozycję
jazdy.Wtedy (o ile silnik nie pracuje) wysiadasz i sprawdzasz.
No i to by było na tyle, chyba, że auto ma postojowe, do jazdy dziennej,
przeciwmgłowe przednie. Te dwa ostatnie dadzą się włączyć jeżeli wcześniej
włączyłaś co najmniej pozycyjne.

A szybciej i prościej?
1.Włączasz pozycyjne, mijania, przeciwmgłowe tylne i awaryjne. Wychodzisz i
sprawdzasz mówisz co gdzie jest.
2.Wyłączasz awaryjne i przeciwmgłowe, przełączasz na drogowe i włączasz
kierunkowskaz. Wychodzisz, sprawdzasz.
3.przełączasz drogowe na mijania i włączasz drugi kierunkowskaz. Wychodzisz,
sprawdzasz.
4.Prosisz egzaminatora, aby wsiadł i włączył wsteczny bieg i nacisnął pedał
hamulca. Sama sprawdzasz.
Koniec.
Warto znać lokalne zwyczaje egzaminatorów, no i oczywiście auto, którym zdajesz
egzamin.

 

Kryteria:
1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane, losowo elementy z nastepujących:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dzwiękowego,
f) działanie swiateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie swiateł mijania,
h) działanie swiateł drogowych,
i) działanie swiateł hamowania „STOP”,
j) działanie swiateł cofania,
k) działanie swiateł kierunkowskazów,
l) działanie swiateł awaryjnych,
m) działanie swiateł przeciwmgłowych tylnych.
- odpowiednio jeżeli występuje.

 


Tabela 7 - Zadania egzaminacyjne - miasto:
1.Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego.
2.Jazda drogami dwukierunkowymi jedno- i dwujezdniowymi:
  a) o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu,
  b) posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
3.Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu.
4.Przejazd przez skrzyżowania:
  a) równorzędne (trzy- i czterowlotowe),
  b) oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A7, B 20, D1 oraz w połączeniu z tabliczkami T6a i c),
  c) z sygnalizacją świetlną,
  d) na których ruch odbywa się wokół wyspy,
  e) dwupoziomowe (wjazd i zjazd) *)
5.Przejazd przez przejścia dla pieszych.
6. W przypadku egzaminu dla kategorii B i B1 prawa jazdy wykonanie:
a) jeden z nastepujacych manewrów parkowania:
- prostopadłe - wjazd przodem wyjazd tyłem (moliwa jedna korekta toru jazdy) przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazujac je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwosc opuszczenia pojazdu przez kierowce i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi byc zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (naleyż sprawdzic możliwosc opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa sie z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
- skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (moliwa jedna korekta toru jazdy) przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazujac je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi byc możliwosc opuszczenia pojazdu przez kierowce i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi byc zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzic możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa sie z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
- równoległe pomiedzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany jeżeli jest możliwe   wyznaczenie miejsca do parkowania – moliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem – wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazujac je osobie egzaminowanej; długosc miejsca do parkowania pomiedzy pojazdami powinna stanowic około 2 krotnosc długosci pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po
zaparkowaniu pojazd nie może stwarzac zagroenia dla bezpieczenstwa ruchu drogowego; w
przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawenika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechac na kraweżnik.
b) manewru zawracania na drodze jednojezdniowej – dwukierunkowej – moliwosc wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.) – zawracanie musi odbyc sie przy użyciu biegu wstecznego.
- miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.
W przypadku błednego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwosci znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza sie zamiennie wykonanie innego manewru parkowania.
7. Przejazd przez torowisko tramwajowe**) i kolejowe*), przejazd przez tunel*) oraz obok przystanku tramwajowego**) i autobusowego. (ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 4 listopada 2008 r.)

 


 § 12. 1. Osoba egzaminowana uzyskuje:
1) pozytywny wynik egzaminu praktycznego, jeżeli poprawnie wykonała zadania, o których mowa w § 9;
2) negatywny wynik egzaminu praktycznego, jeżeli:
a) dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne,
b) zachodzą okoliczności, o których mowa w § 30 ust. 4 pkt 1 6 i ust. 5 pkt 1 rozporządzenia.(treść od 10.01.06)
2. W trakcie egzaminu przeprowadza sie sprawdzenie odpowiednio umiejętności wykonania wszystkich zadań, o których mowa w § 9.
3. Oceniając kwalifikacje osoby egzaminowanej egzaminator zwraca szczególną uwagę na:
1) sposób wykonywania manewrów na drodze;
2) zachowanie wobec innych uczestników ruchu drogowego;
3) umiejętność oceny potencjalnych lub rzeczywistych zagrożeń na drodze;
4) skuteczność reagowania w przypadku powstania zagrożenia;
5) dynamikę i kulturę jazdy;
6) sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem.

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dietanamase.keep.pl