Elektronika 3 PL,

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Nasze pomysły,
Państwa sukces.
Systemy
termiczne
Wspomaganie
sprzedaży
Serwis
techniczny
Oświetlenie
Elektrotechnika
Elektronika
Elektronika samochodowa –
nic trudnego! Cz´Êç 3
Pomysły dla
samochodu jutra
Spis treści
Entry/Go
Sterownik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Nadajnik ID (identyfikacyjny) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
Budowa nadajnika ID . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Moduł elektroniki zamka drzwiowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Anteny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Komunikacja radiowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Działanie Entry/Go . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Dalsze właściwości szczególne
Układy zabezpieczające systemu Entry/Go . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Możliwe błędy i diagnostyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
System poduszek powietrznych SRS (uzupełniający system
bezpieczeństwa biernego)
Podzespoły poduszek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Czujniki przyspieszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Wyłącznik zabezpieczający . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Budowa poduszki powietrznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Worek powietrzny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Sprężyna śrubowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Rozpoznawanie zajęcia foteli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Napinacz pasa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Ogranicznik siły pasa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Odłączanie akumulatora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Okablowanie poduszki powietrznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Prace kontrolne i diagnostyczne w systemie poduszek powietrznych . . . . . . . . 18
Zarządzanie akumulatorem
Audi A6/A8 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Przegląd systemu zarządzania akumulatorem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Zadania modułów funkcyjnych – szczegóły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Sześć stopni odłączania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Zarządzanie dynamiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
BMW seria 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Działanie IBS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Elektromechaniczny hamulec postojowy (EMF)
Elektromechaniczny hamulec postojowy (EMF) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
Hamulec parkingowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Dynamiczny hamulec awaryjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Adaptacyjny asystent podjazdu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Kontrola stanu zużycia hamulców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Odblokowanie awaryjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Wymiana wykładzin hamulcowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Kontrola działania na stanowisku kontroli hamulców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Sposób postępowania w razie błędów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
2
 Entry/Go
W tym wydaniu chcemy zająć się systemem Entry/Go. Zarówno odblo-
kowywanie i blokada pojazdu, jak też uruchamianie/zatrzymywanie silnika
odbywają się w tych systemach w sposób bierny, tzn. wystarczy samo
posiadanie klucza radiowego przez użytkownika.
Odpada szukanie klucza, nie trzeba już trzymać go w rękach, aby
w sposób czynny wyzwolić żądane funkcje przez wciśnięcie przycisków
klucza radiowego. Systemy dostępu i uprawnień do pojazdu zwiększają
komfort i upraszczają dostęp do pojazdu. Próbujemy tu wyjaśnić
działanie poszczególnych podzespołów tego systemu.
Jako przykład służą podzespoły z Passata B6. Aby uzyskać szczegółowe
informacje dotyczące systemu w konkretnym pojeździe, potrzebne są
dane od producenta.
Aby umożliwić działanie Entry/Go, zwykły zamek centralny jest rozszerzany
o pewne elementy systemowe.
Należą do tego:
Sterownik
Funkcje Entry/Go w Passacie B6 są przejmowane przez sterownik
centralny systemów komfortu. Ten tak zwany sterownik komfortowy
znajduje się pod tablicą przyrządów, po prawej stronie za przegródką
na rękawiczki.
Sterownik komfortowy wysterowuje między innymi następujące funkcje:

Blokadę centralną

Komfortowe otwieranie/zamykanie szyb bocznych oraz szyberdachu

Instalację antywłamaniową

Kontrolę ciśnienia w oponach

Blokadę jazdy
Do zadań tego sterownika należy także kontrola i zapisywanie błędów
systemu w pamięci.
Komunikacja między kluczem radiowym i sterownikiem odbywa się –
zależnie od regionu – w zakresie częstotliwości 433 i 315 MHz.
3
  Entry/Go
Nadajnik ID
(identyfikacyjny)
Nadajnik ID jest kluczem radiowym rozszerzonym o spektrum działania
biernego. Tym samym stanowi połączenie zwykłego „pilota zdalnej
obsługi” oraz nadajnika identyfikacyjnego.
Blokowanie i odblokowywanie aktywne na odległości do 100 m od
pojazdu wymaga ręcznego obsługiwania przycisków w nadajniku ID.
Odblokowanie bierne odbywa się przez sięgnięcie do klamki drzwi,
natomiast blokowanie bierne – przez dotknięcie powierzchni czujnikowej
w klamce drzwi. Ze względów bezpieczeństwa obsługa bierna jest
możliwa tylko w bezpośredniej bliskości nadajnika ID od pojazdu (ok. 2 m).
Nadajnik ID komunikuje się ze sterownikiem drogą radiową.
Dodatkowo zawiera mechaniczny klucz awaryjny, którym drzwi po stro-
nie kierowcy mogą zostać otwarte ręcznie np. w razie rozładowania się
baterii klucza radiowego.
Budowa nadajnika ID
Nadajnik ID składa się ze szczelnej obudowy, która mieści elektronikę,
anteny i pola przycisków.
Na górze zintegrowane są pola przycisków do czynnego wyzwalania
funkcji (np. blokowanie, odblokowanie, klapa tylna, przycisk paniki).
Dodatkowo znajduje się tu mała lampka kontrolna LED, która zapala się
np. w razie wciśnięcia przycisku. Antena 3D LF oraz IC stopni wejściowych
LF ze zintegrowanym mikro-sterownikiem umożliwiają dokładne mierzenie
natężeń pola odbioru we wszystkich kierunkach przestrzeni. Dzięki
temu jest możliwe dokładne rozróżnienie między wnętrzem i zewnętrzem
pojazdu. Antena odbiorcza UHF jest zintegrowana z płytką drukowaną.
Nadajnik ID posiada także własny układ kontroli baterii zasilania.
4
 Entry/Go
Jeśli stan baterii osiąga wartość krytyczną, na wyświetlaczu pojazdu
pojawia się komunikat ostrzegawczy. Także wtedy, gdy bateria musi
być wymieniona, po naciśnięciu przycisku nie zapala się już mała lampka
kontrolna LED.
Dla oszczędności baterii inteligentne algorytmy budzenia dbają o to, by
nadajnik ID nie był bez potrzeby „budzony“ (np. przez inne systemy
radiowe). Za pomocą zintegrowanego licznika dziennego jest możliwe
przestawienie nieużywanego nadajnika ID (np. drugiego klucza) na
„tryb Power Down”. W ten sposób bateria, nawet po dłuższym czasie,
ma wystarczającą pojemność.
Moduł elektroniki
zamka drzwi
W przednich klamkach drzwi znajdują się anteny odbiorcze oraz czujniki
zbliżeniowe i blokad oraz do rozpoznawania, otwierania i zamykania
pojazdu. Tylne klamki drzwiowe posiadają tylko czujniki rozpoznawania,
otwierania i zamykania pojazdu.
Klamka drzwi przednich
Klamka drzwi tylnych
Czujniki zbliżeniowe działają na zasadzie czujników pojemnościowych.
Gdy ręka kierowcy znajdzie się w obrębie czujników zbliżeniowych, jest
to rozpoznawane przez czujniki pojemnościowe i przekazywane
w postaci sygnału do sterownika komfortowego.
Anteny
Oprócz anten w klamkach drzwi we wnętrzu pojazdu i na zewnątrz
zintegrowane są dalsze anteny.
W strefie zewnętrznej należy do tego antena tylna. Jest zabudowana
w zderzaku tylnym i odpowiada za odbiór z tyłu.
Antena tylna
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dietanamase.keep.pl