Ekonomia - definicje (48 stron)-[ www.potrzebujegotowki.pl ], analiza, Analiza i Ekonomia

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

www.student.e-tools.pl

AKTYWNY I INTEGRACYJNY ASPEKT LOGISTYKI - Przejawia się on w jej funkcji koordynacyjnej przenikającej podstawowe klasyczne sfery funkcjonalne przedsiębiorstwa i cały proces gospodarowania.

BADANIA RYNKU (Market Research) - to gromadzenie informacji o zjawiskach, czynnikach i procesach rynkowych, ich genezie, stanie aktualnym i tendencjach rozwojowych. Uwzględnia się w nich wszystkie elementy rynku, podaż, popyt, cenę.

BADANIE MARKETINGOWE - jest to celowe, systematyczne i obiektywne gromadzenie, przetwarzanie i analiza danych istotnych dla podejmowania decyzji z zakresu marketingu w przedsiębiorstwie. Cel badań zależy od problemu, jaki ma być rozwiązany na podstawie ich wyników.

BENCHMARKING to sztuka odkrywania jak i dlaczego niektóre przedsiębiorstwa funkcjonują sprawniej niż inne. Możliwe są nawet dziesięciokrotne różnice w jakości, szybkości, kosztach firm przeciętnych, w porównaniu ze światowym liderami .Celem benchmarkingu jest twórcze naśladowanie najlepszych praktyk innych przedsiębiorstw. Japończycy stosowali go wytrwale po II wojnie światowej, kopiując amerykańskie produkty i sposoby działania

CAŁKOWITE KOSZTY LOGISTYCZNE - Równoczesne uwzględnienie wszystkich istotnych z punktu widzenia procesu decyzyjnego, kosztów logistycznych. Koszty logistyczne w handlu kształtują się na znacznie niższym poziomie niż koszty logistyczne w sferze zaopatrzenia i zbytu przedsiębiorstw przemysłowych.

CIM (Computer lntegrated Manufacturing). – Celem sprzężenia różnych systemów informacyjnych dla potrzeb logistyki jest optymalizacja łańcucha dostaw w kontekście redukcji kosztów i międzyczasów operacyjnych, przy jednoczesnym wzroście efektywności działalności logistycznej i jakości usług.

CONTROLLING - to kierowanie, sterowanie, nadzorowanie. Podstawowa technika nowoczesnego zarządzania w przedsiębiorstwie, polegająca na koordynowaniu procesów planowania, decyzji oraz na zasilaniu tych procesów w informacje. Jest systemem ewidencji księgowej z rozbudowanymi funkcjami wyników przedsiębiorstwa.

CYRKULACJA – to wymiana towarowo pieniężna (obrót). Może być: prosta - zaopatrzenie, zakup, zbyt, sprzedaż, lub złożona - handel za pośrednictwem pieniądza.

CZYNNOŚCI - to działania służące realizacji zadań, obejmuje je proces. Należy zauważyć, że: czynności – proces - zadania logistyczne to pojęcia ze sobą bezpośrednio związane, co jest widoczne zawłaszcza przy interpretacji systemu logistycznego, a relacje między nimi są następujące: zadanie, proces

DECYZJE STRATEGICZNE - Kształtowanie zintegrowanych struktur logistycznych w przedsiębiorstwie oraz określenie odpowiednich strategii logistyczno-marketingowych.

DEKONSOLIDACJA – jedno z zastosowań składu, zestawienie dużych partii towarów i podział na mniejsze partie, które rozsyłane są do klientów.

DUALNA KONCEPCJA MARKETINGU – 1) marketing jako koncepcja zarządzania: a) konsument (indywidualizacja preferencji klienta), b) konkurent (zmiany w strukturze i zasięgu konkurencji), c) handel (internacjonalizacja rynku); 2) marketing jako równorzędna funkcja przedsiębiorstwa zawiera działania wspierające (infrastruktura firmy, zarządzanie personelem, rozwój technologii i system zaopatrzenia).

DUALNY CHARAKTER KATEGORII EFEKTYWNOŚCI – Pierwszy wymiar to: porównanie pożądanych i osiągniętych wyników, orientacja dla klienta, kryterium celowości i użyteczności efektu, badania popytu, korzyści dla klienta. Drugi wymiar to: sprawność przedsięwzięć, orientacja na koszty, kryterium trafności doboru środków, optymalne zastosowanie oraz wykorzystanie zasobów i procesów, badania potencjału przedsiębiorstwa, racjonalne zaangażowanie czynników i potencjałów. Pierwszy wymiar można określić jako rynkowy wymiar efektywności, znajdujący wyraz w kształtowaniu optymalnej struktury wartości dodanej dla klienta. Drugi wymiar można określić jako ekonomiczny wymiar efektywności, przejawia się w kształtowaniu optymalnej struktury czynności i kosztów w procesie kreowania wartości dodanej oraz w dążeniu do racjonalnych związków ekonomicznych między kosztami a pożądaną strukturą efektów.

DYSTRYBUCJA - zorientowana na osiąganie zysku działalność obejmująca planowanie, realizację i kontrolę fizycznego przepływu materiałów i finalnych produktów z miejsca pochodzenia (produkcji) do miejsca ich zbycia. Celem jej jest zarządzanie łańcuchem dostaw. Funkcja logistyki polega na koordynacji działalności dostawców, agentów d/s zakupów, kadr odpowiedzialnych za marketing, uczestników kanałów dystrybucji i klientów.

DYSTRYBUCJA FIZYCZNA (Blaik) – Odnosi się jedynie do materialnej (fizycznej) strony dystrybucji rozumianej jako faza wymiany towarowej (zbyt, sprzedaż w przedsiębiorstwach produkcyjnych). Polega na kierowaniu ruchem i dokonywaniu operacji niezbędnych do przebiegu produktów z miejsc wytworzenia do miejsc ich konsumpcyjnego i przemysłowego zużycia, za pośrednictwem celowo dobranych kanałów dystrybucji. Obejmuje: składowanie, spedycję, transport, ubezpieczenie produktów na czas przebiegu, nadanie produktom postaci handlowej, kontrolę ilości i jakości itp.

DZIAŁ LOGISTYKI - skupia wszystkie najważniejsze funkcje logistyki oraz kompetencje w zakresie organizacji i zarządzania procesami logistycznymi. Występuje hierarchicznie obok innych podstawowych działów jako samodzielna jednostka organizacyjna. Powstanie działu prowadzi do zmiany i przemieszczenia zadań i kompetencji w ramach całej struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa.

ECR (Efficient Consumer Response) – system efektywnej obsługi klienta. System ten integruje w łańcuchu dostaw wszystkie ogniwa procesu dystrybucji, a więc producenta, dystrybutora i detalistę. System ten przewiduje gromadzenie przez detalistę (za pomocą kodów kreskowych) bieżących danych o sprzedaży, ujmowanych na koniec dnia w formie raportu. Raport ów jest następnie przesyłany pocztą elektroniczną do dostawcy.

EFEKT SYNERGICZNY - systemowe kształtowanie i regulowanie procesów fizycznego obiegu towarów oraz ich informacyjnych uwarunkowań w aspekcie optymalizacji realizowanych działań i celów. Stwarza możliwości osiągnięcia efektów synergicznych jako rezultatu współdziałania poszczególnych funkcji, procesów, elementów pracy itp. Efekty synergiczne są rezultatem systemowego, strukturalnego i wieloaspektowego podejścia do kształtowania struktury czynności i nakładów w sferze fizycznej dystrybucji dóbr i działalności gospodarczej podmiotów rynkowych.

EFEKT SYNERGICZNY KOSZTÓW - (rezultat utraconych korzyści) - różnica pomiędzy poziomem kosztów uzyskanych w wyniku podejścia systemowego do racjonalizacji kosztów a racjonalizacją pojedynczych elementów tej struktury. Jest to rezultat systemowego i strukturalnego podejścia do kształtowania i rozwiązań w rozkładzie procesów i kosztów (nakładów) w całym systemie (łańcuchu) logistycznym. Jest to istotny sposób i kierunek racjonalizacji ogólnego poziomu kosztów, z uwzględnieniem zasady kształtowania na odpowiednim, coraz wyższym, poziomie efektów logistycznych.

EFEKTY - są one rozpisaniem celów. Mają być blisko nich, są ich ucieleśnieniem. Są odbiciem funkcji logistyki.

EFEKTY LOGISTYCZNO - MARKETINGOWE (Rutkowski) - z jednej strony zadowolenie klientów przedsiębiorstwa osiągane (obok skoordynowanych działań marketingowych dotyczących produktu, ceny, promocji i dystrybucji) przez oferowaną mu przez logistykę maksymalizację użyteczności czasu i miejsca, natomiast z drugiej strony osiągnięcie przez przedsiębiorstwo akceptowalnego poziomu zysku w długim okresie determinowanego obniżką globalnych kosztów logistycznych osiąganą przy założeniu zachowania określanego poziomu obsługi klienta.

EFEKTY SYNERGICZNE (sprzężone) - Efekty które są rezultatem systemowego strukturalnego i wieloaspektowego podejścia do kształtowania struktury czynności i nakładów w sferze fizycznej dystrybucji dóbr i działalności gospodarczej podmiotów rynkowych. Rezultat współdziałania i integracji poszczególnych zadań i procesów oraz ogniw i sfer szeroko rozumianej dystrybucji.

EFEKTYWNOŚĆ - ekonomiczna efektywność dotyczy stosunku między wartością poniesionych nakładów a wartością efektów uzyskanych dzięki tym nakładom. Powyższe wąskie pojęcie efektywności ekonomicznej posiada ścisły związek i sprzężenia z efektywnością techniczno-ekonomiczną, która przedstawia stosunek między ilością poniesionych nakładów zużytych materiałów a ilością produkowanych dóbr (towarów). W szerszym ujęciu pojęcie efektywności oznacza najlepsze rezultaty w produkcji czy dystrybucji towarów i usług po najniższych kosztach. Termin ekonomiczność używany jest w sensie skuteczności osiągania zamierzonych celów. Działanie skuteczne, tj. realizowanie zamierzonych celów, może być osiągnięte przy nadmiernych lub też przy racjonalnych nakładach, wysiłkach.

EFEKTYWNOŚĆ - optimum (różnica) między poziomem poniesionych nakładów (kosztów) a całością uzyskiwanych efektów

EFEKTYWNOŚĆ EKONOMICZNA - (Blaik) miara zrealizowania zasady racjonalnego gospodarowania. Jest to pojęcie stosunkowe, odzwierciedlające relacje między całkowitym nakładem a efektami. Efektywność obejmuje produktywność (jako wydajność) zaangażowanych czynników wytwórczych oraz ocenę uzyskanego efektu od strony celowości działania.

EFEKTYWNOŚĆ POTENCJALNA – ujawnia źródła zwiększenia efektywności rzeczywistej funkcjonowania systemu. Przy efektywności potencjalnej interpretuje się i ocenia możliwości systemu, które nie zostały jeszcze wykorzystane w pełni, prognozuje się to co może nastąpić. Problem efektywności potencjalnej rozstrzyga jakość, zachowanie się systemu oraz proces jego doskonalenia. Istotą efektywności potencjalnej jest ocena potencjalnych zdolności systemu logistyki, a nie tylko ocena ich zewnętrznych przejawów. Kryteria: 1) stabilność – zdolność unormowania swojej pozycji przy zakłóceniach lub zdolność działania systemu w ramach norm, 2) adaptacyjność – zdolność przystosowania systemu do zmian w otoczeniu, które wywiera określony wpływ, 3) inwencyjność – zmiany w zachowaniu się systemu podyktowane dążeniem do celowego przekształcenia swego otoczenia.

EFEKTYWNOŚĆ RZECZYWISTA – bada się tu nakłady i efekty we wzajemnych relacjach między nimi, jest ona analizą zewnętrznych przejawów zdolności systemu logistyki.

ELEMENTY FORMUŁY EFEKTYWNOŚCI – 1) kryterium celowości i użyteczności efektu czyli relacja cel – efekt; 2) kryterium efektywności nakładów czyli relacja nakład – efekt; 3) kryterium oceny realności celu i trafności doboru środków czyli relacja cel – nakład

ELEMENTY PO TRANSAKCJI – mają na celu wspomaganie użytkownika w trakcie stosowania produktu i obejmują warunki gwarancji, serwis, procedury składania reklamacji oraz wymianę produktu.

ELEMENTY TRANSAKCJI - to czynniki bezpośrednio wpływające na wydajność dystrybucji np. niezawodność produktu lub dostawy

FIZYCZNA DYSTYBUCJA – to przebiegi towarowe od producenta do finalnego nabywcy.

FIZYCZNE ZAOPATRZENIE (Blaik s.45) - to faza wymiany towarowej: zbyt, sprzedaż między rynkiem zaopatrzenia (dostawcy) a przedsiębiorstwami produkcyjnymi.

FIZYCZNY OBIEG TOWARÓW (Blaik) - Pojęcie szersze niż dystrybucja fizyczna. Układ fizycznych (realnych) komponentów i czynności zintegrowanego łańcucha logistyki, jego realna struktura wewnątrz przedsiębiorstwa i między przedsiębiorstwami. Obejmuje cały ruch okrężny towarów w gospodarce, przedsiębiorstwie, strukturze powiązań pomiędzy przedsiębiorstwami i ma różne wymiary. Można go różnie strukturyzować, co wymaga systemowego, zintegrowanego podejścia.

FIZYCZNY OBIEG TOWARÓW (dystrybucja fizyczna) - materialna strona dystrybucji rozumiana jako faza wymiany towarowej. Obejmuje transport, magazynowanie, kształtowanie zapasów i struktury asortymentowej towarów, paczkowanie, zamawianie towarów, obsługę odbiorców.

FORMUŁA 4C (Blaik) - obejmuje następujące elementy: 1) potrzeby i pragnienia klienta, 2) koszt dla klienta, 3) wygoda zakupu, 4) dostarczenie informacji.

FORMUŁA 4I – informacje (zdobywanie i przetwarzanie informacji w celu wykorzystania dla podejmowania decyzji marketingowych przy wykorzystaniu wszystkich możliwości technologicznych), innowacje (konkretyzacja i rozszerzanie programu działania dostawców w formie nowych usług i produktów, co wpływa w sposób decydujący na osiąganie korzyści w warunkach konkurencji), internacjonalne zarządzanie (rosnąca globalizacja czynności rynkowych i efektów przedsiębiorczych w skali regionalnych lub narodowych rynków), integracyjne zarządzanie (rozwój adaptacyjnych systemów integrujących wszystkie zmienne marketingu i zintegrowane systemy marketingowe. W ten sposób zwiększa się prawdopodobieństwo szybkiego i elastycznego oddziaływania na potrzeby rynkowe).

FORMUŁA 7W - działań logistycznych. Pewne rozszerzenie marketingowej koncepcji zaspokojenia potrzeb 4C (właściwy produkt, ilość, jakość, czas, miejsce, informacja, koszt realizacji zleceń).

FORMUŁA 8W – właściwy klient, produkt, informacja, ilość, czas, miejsce, koszt realizacji zleceń.

FUNKCJA KOORDYNACYJNA - Stanowi o istocie nowoczesnej koncepcji logistyczno-marketingowej. Problem sprowadza się do koordynacji styków funkcji czynności logistycznych z innymi funkcjami przedsiębiorstwa oraz koordynacji styków i tendencji w obszarze celów i komponentów logistyczno-marketingowych w całym układzie.

FUNKCJE MARKETINGU – ogół wszystkich czynności, których zadaniem jest doprowadzenie do zgodności oferty towarowo-usługowej z oczekiwaniami nabywcy.

FUNKCJE MARKETINGU (Kramer) – są następujące: 1) f. gromadzenia informacji – informacje związane z rynkiem, z konkurencją i z samym przedsiębiorstwem w porównaniu z otoczeniem dalszym, 2) f. w dziedzinie obrotu towarowego – obsługa procesów kupna – sprzedaży, integracja działań marketingowych z logistycznymi, 3) f. marketingu w dziedzinie zarządzania, 4) f. typu społecznego – kontakty interpersonalne, komunikacja przedsiębiorstwa z otoczeniem, 5) f. typu naukowego.

FUNKCJE ZARZĄDZANIA - wg poszczególnych definicji: planowanie i organizacja - L.Poth 1970; planowanie organizowanie controlling - R.Ballon 1973; planowanie sterowanie kontrola - P.Trumann ’76, W.Lück ’84, R.Jünemann ’89; kształtowanie sterowanie kontrola – J.Krulis-Ronde ’77; planowanie realizacje kontrola – CLM; planowanie alokacja controlling - D.Bowersox ’87; planowanie sterowanie realizacja kontrola - H.Pfohl ’85; planowanie kształtowanie realizacja kontrola - Ch.Schulte ’91; kształtowanie planowanie realizacja kontrola - U.Wagner ’93; zarządzanie D.Browersox ’87, S.Kummer-J.Weber ’90; proces koncepcja system metody - J.P.Guillaume ’93.Funkcje planowania, kontroli i sterowania są eksponowane niemal we wszystkich definicjach logistyki. Natomiast ze zbioru funkcji o charakterze realizacyjnym i wdrożeniowym nie można zauważyć wyraźnych preferencji w przywoływaniu jakiejś funkcji konkretnie. Dla niektórych autorów określone funkcje zarządzania wydają się występować w relacji swoistej substytucji. Dotyczy to zwłaszcza relacji między planowaniem a kształtowaniem oraz między organizowaniem a realizacją. Funkcje te często stosowane są zamiennie. Tylko Ch.Schulte i U.Weger w swoich definicjach logistyki wymieniają obie te funkcje, tj. planowanie i kształtowanie, ale w kolejności odwrotnej.

GOSPODARKA MAGAZYNOWA – zajmuje się wszystkimi procesami decyzyjnymi, które mają wpływ na zapasy magazynowe.

GOSPODARKA MATERIAŁOWA – całokształt procesów gospodarowania materiałami w sferach produkcji i obrotu. W ujęciu mikroekonomicznym obejmowała ona sferę zaopatrzenia, gospodarowanie zapasami (w tym wyrobów gotowych) oraz gospodarowanie i efektywne wykorzystanie materiałów w produkcji.

HANDEL (Blaik) - najbardziej rozwinięta forma procesu cyrkulacji i obrotu towarowego, w której pojawia się pieniądz jako pośrednik wymiany. Sfera, w której ma miejsce dokonywanie w sposób zawodowy i wyspecjalizowany czynności pośrednictwa w sferze wymiany towarowej, tj. dokonywanie procesów nabywania dóbr w sferze produkcji w celu dalszej ich sprzedaży różnym nabywcom. W odróżnieniu od handlu inne formy obrotu towarowego, takie jak zbyt i zaopatrzenie materiałowo-techniczne mają charakter działalności jednoramiennej polegającej w pierwszym przypadku na bezpośredniej sprzedaży przez samych producentów, bądź w przypadku drugim na zakupie przez producenta surowców, materiałów do własnych celów produkcyjnych.

INTEGRACJA HIERARCHICZNA - równoczesna integracja szczebli i elementów zarządzania oraz ekonomicznych i technicznych czynności i procesów logistycznych w pełnym wymiarze strukturalnym wewnątrz przedsiębiorstwa i między jego rynkowymi partnerami.

INTEGRACJA PIONOWA - integracja szczebli zarządzania i instrumentów działania.

INTEGRACJA POZIOMA - integracja elementów procesu przepływów wzdłuż łańcucha logistycznego.

ISTOTA LOGISTYKI to kreowanie potencjału przyszłych sukcesów, jest to aktywne oddziaływanie na procesy.

ISTOTA STRATEGII MARKETINGOWEJ (T.Kramer) - sprowadza się do tworzenia odpowiedniej kompozycji poszczególnych elementów i wiązania ich w pewną całość, w zależności od sprzedawanego produktu, charakteru rynku i cech konsumentów, stosowanych systemów sprzedaży. Istota marketingu sprowadza się do: a) podporządkowania wszystkich działań w sferze produkcji i obrotu towarowego życzeniom finalnego nabywcy, b) pobudzania i rozwijania jego potrzeb. W tym sensie marketing stanowi kategorię gospodarki rynkowej, jest jednak produktem określonej fazy jej rozwoju, charakteryzuje się zasobnością producentów i stabilizacją reguł postępowania uczestników rynku. W polu zainteresowania marketingu znalazły się następujące sprawy: kreowanie nowych produktów i ich opakowań, cena, usługi sprzedażowe, reklama, kanały dystrybucji oraz badania rynku.

JAKOŚĆ - suma cech wytworu, działań do niego prowadzących, funkcji czy rozwiązań organizacyjnych. Pojęcie jakości wiąże się ze stosowaniem ocen w oparciu o porównania z wzorcem istniejącym obiektywnie lub idealnym, normami jakości, odpowiednią skalą. Dokonywanie pomiaru i ocena jakości posiada znaczenie przy stosowaniu czy dążeniu do systemu produkcji tzw. bezusterkowej.

JAKOŚĆ TOWARU - zespół cech towaru decydujących o jego atrakcyjności dla konsumenta, zapewniających zaspokojenie potrzeb konsumentów, a zagwarantowany normami lub innymi przepisami. Cechy fizyczne dotyczą: zawartości pożądanych składników, niezawodności działania, trwałości, niskich kosztów eksploatacji, walorów estetycznych itp. Subiektywne znaczenie mają cechy jakościowe dotyczące np. walorów smakowych napojów lub artykułów żywnościowych.

JIT (Just In Time) – „dokładnie na czas”, oznacza to taką organizację procesów wytwarzania, w której w fazie projektowania należy przewidzieć potrzeby w zakresie zasobów produkcyjnych, by następnie produkować na życzenie klienta przy min. koszcie, tj. przy min. zapasie. Należy przy tym spełnić żądania klienta zarówno co do ilości, terminu, jak i jakości wyrobów.

KAIZEN - szczególna cecha charakteryzująca koncepcję kompleksowej jakości. Rozumiany jako permanentna presja na stałe ulepszanie w systemie produkcji w przedsiębiorstwie. Rezultatem tego jest m.in. świadomość o roli kompleksowej jakości oraz udział wszystkich pracowników w osiąganiu takiej sytuacji.

KANAŁ DYSTRYBUCJI - to sposób połączeń i kolejności w jakiej występują agencje i instytucje pośredniczące, przez które przepływa jeden lub więcej strumieni związanych z działalnością rynkową. Do najważniejszych strumieni przepływających w procesie obsługi konsumenta można zaliczyć: negocjacje, fizyczny przepływ towarów i usług, środki aktywizacji sprzedaży, zapłatę za towar, informację rynkową.

KANAŁY DYSTRYBUCJI - są systemem służącym do zorganizowanego przepływu produktów od wytwórców do końcowych nabywców. Uczestnikami kanału dystrybucji są: producenci, hurtownicy i detaliści dysponujący środkami materialnymi i finansowymi niezbędnymi do oferowania i sprzedaży produktów na rynku krajowym i na rynkach zagranicznych.

KANBAN - została zapoczątkowana w japońskim koncernie Toyota. Oznacza ona z japońskiego kartka, etykieta, naklejka. System ten wykorzystuje zasadę „ssania” i stosuje dwa rodzaje kart: ruchu - wywołują one przemieszczenia jednego standardowego pojemnika z gniazda nadania (wytworzenia) do gniazda odbioru (wykorzystania), produkcji - sygnalizują konieczność wyprodukowania w ustalonej ilości (w gnieździe nadania) części (podzespołu), której dotyczą. Karta ta musi zawierać szereg informacji: kod identyfikacyjny karty i części, miejsce stosowania, standardową ilość.

KLASYFIKACJA SYSTEMÓW LOGISTYKI (ujęcie funkcjonalne) – według sfery działania w przedsiębiorstwie i w skali łańcucha logistycznego (zakresu i rodzaju rozpatrywanych funkcji systemu). Podział w dwóch ujęciach: funkcji pierwotnych – podsystem logistyki w sferze zaopatrzenia przepływ surowców, materiałów, części zamiennych od dostawców do magazynów lub bezpośrednio do produkcji, – podsystem systemu w sferze produkcji przepływ surowców materiałów półfabrykatów i wyrobów gotowych między magazynami zbytu, - podsystem logistyki w sferze dystrybucji( sprzedaż) - przepływ wyrobów gotowych między magazynami zbytu a klientami na rynku zbytu lub bezpośrednio z produkcji do klientów), funkcji zarządzania (jako funkcje decyzyjne) – które kierują użyciem zasobów koordynowaniem funkcji rzeczowych.

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dietanamase.keep.pl